Connect with us

Exclusiv

Vladimir Kalinov, vicepreședinte Raiffeisen Bank: „Este un mit că banca îl pândește pe clientul cu probleme ca să îi ia casa. Nu ne ocupăm cu imobilele și nici nu suntem interesați!”

Publicat

pe



Vladimir Kalinov – vicepreședintele Raiffeisen Bank, în dialog cu Liviu Fenoghen – directorul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) și Cătălin Bălan – comunicator.

  • “Îi vom împuternici și mai mult pe colegii care negociază cu clienții în cadrul CSALB, ca să poată lua decizii pe loc”
  • „Recomand clienților să aleagă dobânzile fixe. Chiar dacă rata variabilă va scădea, ei nu pierd, ci câștigă siguranță!”
  • „Războiul de lângă România îi face pe mulți clienți să nu se mai gândească la investiții sau investițiile planificate sunt amânate.”
  • „Băncile trec de la o fază reactivă, când reacționează la cererea pe care o face consumatorul, la o fază proactivă: fac pasul înainte și merg către consumator.”
  • „Astăzi suntem într-un fenomen economic pe care nu l-am mai văzut până acum și pentru care nu există o rețetă”

PODCAST CSALB ep. 6 | „Este un mit că banca îl pândește pe clientul cu probleme ca să îi ia casa!”

Reporter: După șase ani de conciliere în cadrul CSALB, care credeți că este beneficiul pentru sistemul bancar al acestei metode?

Vladimir Kalinov: Conceptul a prins bine, în sensul în care și clienții, și băncile au înțeles cum se utilizează această instituție, care sunt avantajele și ce dezavantaje pot fi evitate prin utilizarea Centrului. Îmi aduc aminte că atunci când se afla la început, exista o rezistență și din partea băncilor, pentru că nu știau la ce să se aștepte. La momentul respectiv erau destul de vocali unii avocați și se promovau altfel de acțiuni, adică cele în instanță. Nici clienții nu știau la ce să se aștepte, dar cu răbdare și înțelepciune am pus lucrurile pe calea cea bună, iar acum singurul lucru pe care trebuie să îl facem este să accelerăm.

Liviu Fenoghen: Avem în cei 6 ani peste 10 mii de cereri primite și procesate prin intermediul Centrului.  Dacă numărul de cerei depinde de consumatori, numărul de dosare care se constituie din numărul de cereri negociabile, acceptate de bănci, arată vocația către conciliere pe care o manifestă băncile.

Reporter: Ce ar putea fi îmbunătățit în relația bancă-CSALB, dacă ar fi să privim și către viitorul acestei relații?

Vladimir Kalinov: Pe primul plan, cel mai important rol este al conciliatorilor, cei care participa în concilieri. Ei sunt cei care pot face diferența prin rolul lor imparțial pentru că reprezintă clientul în fața noastră și banca în fața clientului. Lucrăm cu oameni foarte bine pregătiți care pot explica într-un limbaj accesibil lucruri de detaliu, de exemplu ce se înțelege printr-un paragraf al unui contract. În CSALB suntem ca să rezolvăm o problemă în afara instanței, nu pentru că va fi o soluție mai dreaptă sau mai puțin dreaptă, ci pentru că și banca este interesată să rezolve problema clientului. Există acest mit că banca pândește și îl așteaptă pe client să intre în probleme ca să îi ia casa. Nu, noi nu suntem nici instituție care se ocupă cu imobilele, nici nu suntem interesați să devenim!

Liviu Fenoghen: Pot spune că ne aflăm într-o perioadă a relației cu băncile în care se trece de la faza de expectativă, adică cea în care banca așteaptă să vină cererea de la un consumator și ulterior decide dacă intră sau nu în conciliere – decizia fiind voluntară – se trece la faza în care banca își invită consumatorul la CSALB, atunci când constată că acesta are o problemă. Aceste lucruri se pot vedea din reclamațiile pe care consumatorii le fac băncii sau din interacțiunea directă. Practic, băncile trec de la o fază reactivă, când reacționează la cererea pe care o face consumatorul, la o fază proactivă, adică fac pasul înainte urmărind rezolvarea litigiului, mergând către consumator. Sunt bănci care își invită consumatorii cu care au ajuns deja în instanță, să vină la CSALB astfel încât să se închidă procesul din instanță. E și aceasta o posibilitate.

Acest lucru poate fi făcut mai ales în cauzele care sunt pe fond, în primă inatsnță, până când nu sunt prea mari cheltuielile angajate și până când consumatorul esteși el mai dispus să participe la o asemenea negociere, conciliere. Avem peste 120 de dosare anul trecut și anul acesta care au venit din instanță și au fost rezolvate prin intermediul Centrului.

Reporter: Domnule Kalinov, cum vedeți această diferență între instanță și conciliere? Vă încurajați clienții să renunțe la procese pentru a alege rezolvarea amiabilă?

Vladimir Kalinov: Sigur că da! În primul rând, procesul în CSALB este mult mai scurt. Dacă ne uităm la calendarul instanțelor, orice caz care intră acolo este luat în discuție după un an sau doi, timp în care ambele părți au de pierdut. Vorbim de bani, vorbim de timp, vorbim de emoții, nervi. Lucruri care pot fi evitate. Dialogul care se face prin intermediul CSALB este foarte important și pentru a răspândi această practică a concilierii în societate. În alte țări foarte puțini se duc în instanță. În instanță ajung doar cazurile foarte complicate care nu pot fi judecate altfel decât în instanță.

Reporter: După 6 ani de conciliere credeți că este oportun să deschidem o nouă cale în CSALB adresată consumatorilor care nu au probleme care să îi pună într-o situație extremă, dar își doresc o ajustare a contractului pe anumite clauze?

Vladimir Kalinov: Nu există motiv să nu se întâmple asta, dar instituția CSALB are rolul de a facilita o rezolvare a problemei existente. Ce aș prefera să se întâmple este ca atunci când întâmpină o problemă, consumatorii să vină în bancă și să vorbească, să anunțe despre ea. Și după ce am trecut prin două crize, una financiară, una medicală, îmi e greu să-mi imaginez că băncile sunt inflexibile față de clienții cu probleme.

Reporter: În cei doi ani de pandemie, de criză sanitară, ați observat vreo modificare în comportamentul consumatorilor și băncilor?

Liviu Fenoghen: Să nu uităm că în perioada pandemiei au fost peste 600 de mii de cazuri care au fost rezolvate direct între consumatori și bănci. S-au făcut acele amânări la plată în baza moratoriilor legale, dar și a moratorii convenționale pe care băncile le-au dat pentru clienții lor. La CSALB, în 2021, am avut o rată de soluționare a negocierilor foarte bună. 9 din 10 dosare au fost soluționate cu o hotărâre, adică părțile s-au împăcat prin intermediul CSALB și cu ajutorul conciliatorilor. Acest lucru arată că, pe de o parte consumatorii au avut așteptări mai realiste, iar pe de altă parte băncile au fost mai dispuse la negociere, la compromis, la ajungerea la o soluție. Dacă negocierea eșuează, consumatorul nemulțumit poate alege serviciile unei alte bănci, de exemplu. Din acest punct de vedere, putem spune că cei doi ani au adus o maturizare a relației, a negocierilor.

Vladimir Kalinov: În anii pandemiei, am decis ca acei colegi care participă la negocierile din cadrul CSALB să fie împuterniciți mai mult. Acesta a fost un pas foarte important pe care l-am agreat și cu colegii din instituțiile specializate. E important ca dinamica dialogului să nu se piardă. Pentru că dacă începem o negociere este bine să se mențină ritmul, ca lumea să știe că problema este spre rezolvare. Al doilea lucru pe care l-am învățat în acest timp a fost să adaptăm și documentația noastră, să spunem care sunt aspectele importante în contract și ce trebuie să știe un consumator, lucru care în trecut a fost mai formal. Noi suntem obișnuiți cu un jargon care nu este totdeauna bine înțeles de client, însă este important să fie înțeles de la început. Acest lucru contribuie și la creșterea educației financiare.

Liviu Fenoghen: Unul dintre efectele faptului că echipele au primit aceste mandate de negociere este rapiditatea cu care se rezolvă cazurile. Faptul că am ajuns la 33 de zile nu este vorba numai despre disponibilitatea ambelor părți de a ajunge la un compromis, ci și de rapiditatea procedurilor interne: această acordare de mandat, această celerizare, faptul că procedurile interne au devenit mai rapide și ne-au permis să ajungem la o medie de 33 de zile pentru rezolvarea unei concilieri. Pe lângă rezolvarea mai multor cazuri, a crescut și valoarea beneficiilor rezultate din negocieri. Anul trecut valoarea beneficiilor a ajuns aproape de 2 milioane de euro. Iar, per total, în toată activitatea CSALB, valoarea beneficiilor se depășeșste 6,5 milioane de euro.

Reporter: Domnule Kalinov, vă așteptați în perioada următoare să existe mai multe cereri de conciliere adresate băncii, dată fiind situația generală din economie, din lume, imprevizibilitatea cheltuielilor cu utilitățile, creșterea dobânzilor

Vladimir Kalinov: Nu este exclus, cu toate că după prima criză financiară condițiile de creditare au fost ajustate și au lăsat o marjă de corecție mai mare decât înainte de 2009. Probabil că acum, până se ajunge la o problemă financiară, timpul va fi mai lung. Dar nu exclud situația, pentru că suntem martori la o reașezare economică. Războiul de lângă România îi face pe mulți clienți să nu se mai gândească la investiții sau investițiile planificate sunt amânate. Probabil vor fi ajustări și pe piața forței de muncă. Încă nu știm care vor fi efectele finale, dar nu exclud situația în care să avem mai multe cereri în viitor. Pentru că sunt elemente interne și externe care duc la o schimbare mai degrabă în mai rău decât spre mai bine.

Abordarea pe care o preferăm în așteptarea acestei perioade dificile este să dăm posibilitatea colegilor care participă în negocierile cu clienții din cadrul CSALB să ia decizii pe loc, adică să îi împuternicim și mai mult. Astăzi suntem într-un fenomen economic pe care nu l-am mai văzut până acum și nu există o rețetă să deschidem o carte și să citim despre el. Cred că nimeni nu s-a gândit nici la situația să avem pandemie, nici în situația să avem război, stagnare, inflație. Adică sunt prea multe variabile care sunt în mișcare. Atunci e important să vedem ce anticipăm noi în fiecare industrie și să venim și în întâmpinarea angajaților din industriile respective.

Reporter: La ce ar trebui să fie atenți consumatorii atunci când contractează un credit, ce sfaturi le-ați da acestora daca ar fi să ne referim și la această situație de imprevizibilitate generalizată?

Vladimir Kalinov: Cred că procesul de cumpărare a unui produs bancar este foarte important să fie făcut printr-o consiliere financiară, așa că aș sfătui clienții să fie deschiși și să discute cu specialistul bancar despre care este nevoia lor financiară. Pentru că foarte des clienții vin cu o idee: am nevoie de produsul X, dar, de fapt, nevoia poate fi rezolvată cu un alt produs. Uneori există tentația să alegi creditorul care îți dă o sumă mai mare. Dar, de multe, ori clienții nu înțeleg că o sumă mai mare înseamnă și un risc personal mai mare. Eu întotdeauna recomand consumatorilor să aleagă dobânzile fixe pentru că cel puțin pentru o perioadă, cum este în cazul nostru pe credite ipotecare, timp de 7 ani știm că rata nu va fi schimbată. Iar cei care spun că au luat credit pe rată fixă, dar acum rata variabilă se duce mai jos și pierd banii, să se gândească la faptul că au câștigat siguranță, nu că au pierdut bani!



Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exclusiv

HORIZON CITY | Noua ancoră rezidențială din nordul Bucureștiului

Publicat

pe

De

HORIZON CITY, un proiect rezidențial în valoare de 130 de milioane de euro, se conturează ca una dintre cele mai solide dezvoltări din zona Pipera, atât prin amploare, cât și prin direcția modernă pe care o imprimă noilor standarde rezidențiale din nord. Dezvoltat pe aproape 23.000 mp, cu 699 de apartamente și 926 de locuri de parcare, proiectul combină conectivitatea, funcționalitatea și o abordare echilibrată a confortului rezidențial.

Amplasat pe Bulevardul Pipera, într-o zonă în care piața rezidențială s-a maturizat semnificativ, HORIZON CITY beneficiază de proximitate față de centre de afaceri, școli internaționale, clinici medicale, retail extins și infrastructură rutieră strategică. Conectivitatea devine astăzi un criteriu decisiv pentru cumpărători și investitori, iar proiectul se aliniază acestui context într-un mod coerent.

Conectivitatea și accesul facil la infrastructură sunt astăzi decisive pentru clienți. HORIZON CITY răspunde acestei maturizări a pieței prin poziționare, planificare și un concept orientat către nevoile reale ale zonei de nord”, afirmă Cătălin Apetri Director Dezvoltare, Horizon City

Cele 699 de locuințe sunt integrate într-un masterplan care pune accent pe lumină naturală, eficiența spațiilor și acces rapid la facilitățile esențiale. Cele două niveluri de parcare subterană și infrastructura verticală modernă susțin un flux optim, iar soluțiile constructive urmăresc durabilitatea, eficiența și reducerea costurilor de întreținere esențiale într-o piață atentă la stabilitate și predictibilitate.

Ne-am concentrat pe soluții durabile, pe un nivel ridicat de confort și pe o amplasare care servește nevoilor reale ale unei comunități dinamice”, completează Cătălin Apetri, Director Dezvoltare, Horizon City

Dezvoltarea vine într-un context urban favorabil, marcat de investiții publice semnificative. Printre acestea se numără pasajul suspendat de pe Șoseaua Petricani, proiect care va fluidiza traficul în zonă și va susține mobilitatea. În proximitate, sectorul a bugetat realizarea unei parcări publice, a unui centru comercial și a unei săli polivalente, completând ecosistemul urban din jurul HORIZON CITY.

În acest context, reprezentanții North Bucharest Investments subliniază potențialul comercial al proiectului:

„Dezvoltarea infrastructurii și dinamica zonei cresc atractivitatea proiectului. În etapa de pre-sales, vedem un interes puternic din partea clienților și investitorilor. Pentru aceștia, HORIZON CITY înseamnă acces facil, potențial de apreciere și o opțiune stabilă într-o piață în căutare de proiecte sigure și bine poziționate.”

Într-o piață care s-a maturizat și pune accent pe predictibilitate, HORIZON CITY se diferențiază printr-o construcție responsabilă, finanțare proprie fără expunere bancară și un model de dezvoltare orientat clar către comunitate. Proiectul adoptă o filozofie people-centric, în care deciziile de proiectare sunt ghidate de nevoile reale ale locuirii urbane: lumină naturală, arhitectură funcțională, acces rapid la infrastructură și integrarea într-o zonă cu potențial urban în creștere.

Sustenabilitatea este parte structurală a proiectului: prin materialele selectate, prin eficiența soluțiilor tehnice și prin atenția acordată costurilor de întreținere.
HORIZON CITY mizează pe echilibrul autentic între confort, calitate și coerența unei comunități orientate catre sustenabilitate si un lifestyle cosmopolit.

Pentru o piață interesată de siguranță, valoare și perspectivă, HORIZON CITY devine nu doar o opțiune rezidențială, ci un reper de încredere în nordul Bucureștiului.

Citeste in continuare

Exclusiv

O anexă gospodărească, cuprinsă de flăcări chiar pe 1 decembrie

Publicat

pe

În aceste momente, pompierii mehedințeni intervin pentru stingerea unui incendiu izbucnit la o anexă gospodărească în orașul Vânju Mare.

La fața locului s-au deplasat de urgență două autospeciale de stingere din cadrul Stației de Pompieri Vânju Mare și o ambulanță SMURD. De asemenea, în sprijin a fost trimisă și o altă autospecială de stingere din cadrul Detașamentului de Pompieri Drobeta Turnu Severin.

Echipajele intervin pentru limitarea și lichidarea incendiului care a cuprins anexa pe o suprafață de aproximativ 300 de metri pătrați.

Din fericire, nu au fost înregistrate victime.

Citește și: Două cutremure în România, în această dimineaţă

Citeste in continuare

Exclusiv

Acțiune rutieră în sistem „Cascadă” în Mehedinți și Caraș-Severin: 61 de sancțiuni și 29 de permise reținute

Publicat

pe

Polițiștii din cadrul Inspectoratelor de Poliție Județene Mehedinți și Caraș-Severin au desfășurat, ieri o amplă acțiune rutieră în sistem „Cascadă”, coordonată de Serviciile Rutiere ale celor două județe. Scopul activității l-a reprezentat creșterea gradului de siguranță rutieră, prevenirea accidentelor și combaterea principalelor cauze generatoare de evenimente rutiere.

Zeci de sancțiuni și permise reținute

În urma controalelor, polițiștii au aplicat 61 de sancțiuni contravenționale, cu o valoare totală de peste 71.000 de lei. Dintre acestea:

  • 37 pentru depășirea vitezei legale,
  • 1 pentru depășiri neregulamentare,
  • 17 pentru alte abateri,
  • 6 pentru nefolosirea centurii de siguranță.

Tot în cadrul acțiunii, au fost reținute 29 de permise de conducere.

Polițiștii au legitimat 92 de persoane prin aplicația e-DAC și au controlat 88 de vehicule.

Astfel de acțiuni vizează responsabilizarea șoferilor și diminuarea numărului de accidente provocate de nerespectarea regulilor de circulație, transmit reprezentanții Poliției Rutiere.

Citește și: (VIDEO) Ploi torențiale și cicloane devastatoare în Asia: peste 900 de morți și sute de dispăruți

Citeste in continuare

ObservTOT pe Facebook

Cele mai noi stiri

Exclusiv14 ore ago

HORIZON CITY | Noua ancoră rezidențială din nordul Bucureștiului

HORIZON CITY, un proiect rezidențial în valoare de 130 de milioane de euro, se conturează ca una dintre cele mai solide...

Administrație locală22 de ore ago

Foraje puturi apă București și Ilfov – servicii complete, profesionale și durabile

Cauți o echipă cu experiență pentru fhttps://euroforaj.rooraje puturi de apă în București și Ilfov, realizate corect, rapid și cu garanția...

Exclusiv23 de ore ago

O anexă gospodărească, cuprinsă de flăcări chiar pe 1 decembrie

În aceste momente, pompierii mehedințeni intervin pentru stingerea unui incendiu izbucnit la o anexă gospodărească în orașul Vânju Mare. La...

Dragoş Dobrescu Dragoş Dobrescu
Socialo zi ago

Dragoş Dobrescu: de la ziduri de birouri la infrastructuri cu sens pentru generaţiile care vin

Într-o perioadă în care economia românească se află în plin proces de maturizare, iar antreprenorii îşi regândesc rolul în societate,...

Politică localăo zi ago

Donald Trump, mesaj de Ziua Națională. Pentru ce a lăudat România în scrisoarea trimisă lui Nicușor Dan

Președintele american Donald Trump a transmis un mesaj special cu ocazia Zilei Naționale a României, într-o scrisoare adresată omologului său...

Exclusivo zi ago

Acțiune rutieră în sistem „Cascadă” în Mehedinți și Caraș-Severin: 61 de sancțiuni și 29 de permise reținute

Polițiștii din cadrul Inspectoratelor de Poliție Județene Mehedinți și Caraș-Severin au desfășurat, ieri o amplă acțiune rutieră în sistem „Cascadă”,...

Exclusiv2 zile ago

Mehedinți: Un bărbat a murit strivit sub tractor, la Ilovăț

Un bărbat de aproximativ 41 de ani și-a pierdut viața astăzi, strivit sub tractorul pe care îl conducea pe DJ...

Stiri Mehedinti2 zile ago

SEO Digital lansează Programul de Referral și consolidează cea mai rapidă platformă de publicare advertoriale din Români

Timișoara, România – SEO Digital, platformă românească de content marketing și publicare automatizată de advertoriale, anunță lansarea oficială a Programului...

Stiri de actualitate